Pomagamy rodzinom aby żadne przeszkody życiowe nie stanowiły problemu w jej prawidłowym rozwoju.
Osobom starszym oferujemy wsparcie finansowe, pomoc w formie usług opiekuńczych, pobyt w Domu Dziennego Pobytu oraz całodobową opiekę w Domu Pomocy Społecznej „Złota Jesień”
Zasiłki
rodzinom potrzebującym przyznajemy świadczenia pieniężne na zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych (zgodnie z ustawą o pomocy społecznej).
Poradnictwo
udzielamy porad w różnych dziedzinach życia lub kierujemy do odpowiednich specjalistów.
Praca socjalna
pomagamy metodycznie zaplanować działania, których realizacja da szansę rodzinom i osobom wyjścia z trudnej sytuacji, w jakiej się znaleźli.
Usługi opiekuńcze
osobom tego wymagającym świadczymy pomoc w podstawowych czynnościach życia codziennego w miejscu zamieszkania.
Asystent rodziny
wspieramy rodziny przeżywające trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej.
Opieka całodobowa
osoby wymagające całodobowej opieki, dla których usługi opiekuńcze okazują się niewystarczające mogą zamieszkać w lokalnym Domu Pomocy Społecznej .
Dzienny pobyt
pomagamy zorganizować opiekę i zajęcia osobom starszym i niepełnosprawnym w godzinach od 8 do 16 w specjalnie do tego przygotowanym ośrodku.
Noclegownia
osoby bezdomne mogą skorzystać ze schronienia w noclegowni.
Ośrodek Pomocy Społecznej świadczy różnego rodzaju pomoc, wsparcie i usługi dla mieszkańców naszej Gminy. Do głównych z nich zaliczyć należy:
Wsparcie finansowe:
– zasiłek stały
– zasiłek okresowy
– zasiłek celowy
– zasiłek celowy specjalny
– zasiłek na żywność z Programu RządowegoPomoc usługowa:
– usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania
– specjalistyczne usługi opiekuńcze
– specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób zaburzonych psychicznie
– usługi w Domu Dziennego Pobytu
– pomoc asystenta rodzinyPomoc instytucjonalna:
– kierowanie do domu pomocy społecznej
– kierowanie do noclegowni lub schroniska
– kompletowanie dokumentów do środowiskowego domu samopomocy
– kierowanie do domu samotnej matki
– kierowanie do mieszkań chronionych
– prowadzenie zajęć w świetlicy dla dzieci i młodzieży.Pomoc niepieniężna:
– gorący posiłek – w tym dla dzieci w szkołach
– pokrycie kosztów pobytu dzieci w przedszkolach
– bony żywnościowe
– karty żywnościowe z programu PO PŻ 2014-2020
– zaświadczenia upoważniające do bezpłatnych przejazdów autobusami PKM Czechowice-Dziedzice
– poradnictwo w tym: prawne, psychologiczne i pedagogiczne
– przydzielanie asystenta rodziny
– interwencja kryzysowa
– praca socjalna w tym realizowana w oparciu o kontrakt socjalny
– poradnictwo związane z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie
– wywiady środowiskowe do uzyskania uprawnień do ubezpieczenia zdrowotnego finansowanego ze
środków publicznych
– pomoc w poszukiwaniu zatrudnienia – praca na kontrakcie socjalnym
– pomoc w przygotowaniu dokumentów niezbędnych przy poszukiwaniu zatrudnienia
– wnioskowanie i kierowanie do prac społecznie użytecznych
– wydawanie skierowań do uczestnictwa w CIS (Centrum Integracji Społecznej)
– działania środowiskowe realizowane w ramach projektów socjalnych
– działania planowane i realizowane w ramach projektów systemowych i konkursowych
.
Ośrodek Pomocy Społecznej
Struktura
Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej – Renata Buryło
Zastępca Dyrektora – Jolanta Paszek
Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej lub jego Zastępca przyjmują strony w każdy wtorek w godz. 10:00-12:00 i czwartek w godz. 14:00-16:00 (po uprzednim zapisaniu się telefonicznie lub osobiście w sekretariacie Ośrodka).
Nazwa stanowiska | Dane osoby |
---|---|
Główny Księgowy | Iwona Bejda |
Kierownik Zespołu ds. usług | Katarzyna Krzyścin |
Kierownik Działu Świadczeń | Marzena Skipioł |
Kierownik Zespołu ds. pracy socjalnej | Katarzyna Iskierka |
Kierownik Działu Kadr i Administracji | Małgorzata Łukasik |
Administrator strony, osoba do kontaktów | Sylwia Gross-Ożóg |
Dział świadczeń
Symbol działu: DŚ
Nazwa: Dział Świadczeń
Kierownik: Marzena Skipioł
Telefon: 32 215-44-09 w.18
Adres: Czechowice-Dziedzice, ul. Kolejowa 37
Personel działu | Stanowisko |
---|---|
Marzena Skipioł | Kierownik |
Monika Lazarek | Inspektor ds. świadczeń |
Agnieszka Drozd | Referent ds. świadczeń |
Natalia Brzuska | Referent ds. świadczeń |
Klaudia Mikoda | Referent ds. świadczeń |
Joanna Kolosa | Specjalista pracy socjalnej |
Krystyna Biegun | Specjalista pracy socjalnej |
Alicja Szkorupa | Specjalista pracy socjalnej |
Joanna Suchy | Specjalista pracy socjalnej |
Artur Górczyński | Specjalista pracy socjalnej |
Anna Blok | Pracownik socjalny |
Zespół ds. usług
Symbol działu: ZU
Nazwa: Zespół ds. usług
Kierownik: Katarzyna Krzyścin
Telefon: 32 214 51 37
E-mail: zu@ops-czdz.pl
Adres: Czechowice-Dziedzice, ul. Nad Białką 1b
Zespól ds. usług świadczy pomoc w zakresie różnych, szeroko rozumianych usług realizowanych zarówno w formach instytucjonalnych jak i świadczonych w miejscu zamieszkania. W zespole tym organizowane są również inne formy wsparcia wymagające skierowań.
Pomoc w miejscu zamieszkania – świadczona jest osobie, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy osób drugich, a jest osobą samotną lub osoby bliskie nie mogą takiej pomocy w wystarczającym zakresie zapewnić.
Rodzaj, forma i zakres usług określane są na wywiadzie środowiskowym.
Pomoc w formie usług jest świadczeniem odpłatnym jednakże wysokość opłaty uzależniona jest od posiadanego dochodu osoby lub rodziny.
Zapewniamy:
- Specjalistyczne usługi opiekuńcze
- Usługi opiekuńcze
- Specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi
Pomoc instytucjonalna – świadczona jest w różnych formach, które uzależnione są od indywidualnych potrzeb i okoliczności osoby zgłaszającej się. Po zbadaniu sytuacji (zazwyczaj w formie wywiadu środowiskowego) i w zależności od zidentyfikowanej potrzeby możemy zaproponować skierowanie do:
- Domu Pomocy Społecznej (odpowiedniego z uwagi na stan zdrowia m.in. Złota Jesień)
- Domu Dziennego Pobytu
- Środowiskowego Domu Samopomocy (organ prowadzący PCPR)
- Noclegowni (lub schroniska dla osób bezdomnych)
- Centrum Integracji Społecznej (organ prowadzący Fundacja Teatru Grodzkiego)
Pomoc w formie DPS, DDP i ŚDS są świadczeniami odpłatnymi jednakże każdorazowo wysokość opłaty uzależniona jest od posiadanego dochodu osoby lub rodziny.
Inne formy wsparcia:
- Organizacja i realizacja Programu Operacyjnego POPŻ 2014-2020.
Realizacja programu na terenie Gminy odbywa się przy współpracy ze Śląskim Bankiem Żywności oraz Caritas Polska (za pośrednictwem Parafii NMP Wspomożenia Wiernych).
Program realizowany jest w edycjach rocznych (od VIII do VI roku następnego) i kierowany jest do osób, których dochód nie przekracza 200% kryterium dochodowego z ustawy o pomocy społecznej.
Pracownicy Zespołu weryfikują uprawnienia i wydają skierowania do programu (VII –VIII).
- Organizacja i realizacja Programu Prac Społecznie Użytecznych (PSU)
Program ten realizowany jest w porozumieniu z PUP Bielsko-Biała. Jego celem jest aktywizacja zawodowa i społeczna osób bezrobotnych, bez prawa do zasiłku, które jednocześnie korzystają ze świadczeń pomocy społecznej. PSU są wykonywane w wymiarze do 10 godzin tygodniowo w jednostkach lub instytucjach działających na rzecz społeczności lokalnej. W przypadku PSU nie jest nawiązywany stosunek pracy pomiędzy bezrobotnym a OPS, ale w zamian za faktyczną pracę jest wypłacane świadczenie.
Każdorazowo realizacja programu trwa od III – IV do XI
- Organizacja i prowadzenie Klubu Integracji Społecznej (ul.Traugutta 1 pok.nr 5)
Zadaniem Klubu jest przede wszystkim wspieranie osób bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo z terenu naszej Gminy, a korzystających ze pomocy społecznej. Celem KIS jest udzielenie pomocy osobom indywidualnym oraz ich rodzinom w odbudowywaniu i podtrzymywaniu umiejętności uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej, w powrocie do pełnienia ról społecznych oraz w podniesieniu kwalifikacji zawodowych, jako wartości na rynku pracy. KIS działa na rzecz integrowania się osób o podobnych trudnościach i problemach życiowych.
W ramach Klubu zajęcia prowadzone są w formie indywidualnej i grupowej.
Rekrutacja uczestników do kolejnych edycji KIS realizowana jest min. raz w roku, a informacja o rekrutacji pojawia się na stronie internetowej OPS.
Personel działu | stanowisko |
---|---|
Katarzyna Krzyścin | kierownik |
Jolanta Pisarek | konsultant ds. usług |
Kinga Kozłowska | referent ds. usług |
Anna Wójcicka | specjalista pracy socjalnej |
Anna Czyż | specjalista pracy socjalnej |
Krzysztof Matuszek | starszy pracownik socjalny |
Joanna Nowak | pracownik socjalny |
Ewa Bagińska | pracownik socjalny |
Zespół ds. pracy socjalnej
Symbol działu: PS
Nazwa: Zespół ds. pracy socjalnej
Kierownik: Katarzyna Iskierka
Telefon: 32 215 30 60
Adres: Czechowice-Dziedzice, ul. Mickiewicza 19
Zadania Zespołu ds. Pracy socjalnej
1. Świadczenie pracy socjalnej
Zgodnie z art. 45 ustawy o pomocy społecznej praca socjalna świadczona jest na rzecz poprawy funkcjonowania osób i rodzin w ich środowisku społecznym. W pracy socjalnej wykorzystuje się właściwe tej działalności metody i techniki, stosowane z poszanowaniem godności osoby i jej prawa do samostanowienia.
Praca socjalna prowadzona jest:
1) z osobami i rodzinami w celu rozwinięcia lub wzmocnienia ich aktywności i samodzielności życiowej;
2) ze społecznością lokalną w celu zapewnienia współpracy i koordynacji działań instytucji i organizacji istotnych dla zaspokajania potrzeb członków społeczności.
Praca socjalna świadczona jest osobom i rodzinom bez względu na posiadany dochód.
2. Udzielanie poradnictwa specjalistycznego
W oparciu o art. 46 ustawy o pomocy społecznej, poradnictwo specjalistyczne, w szczególności prawne, psychologiczne i rodzinne, jest świadczone osobom i rodzinom, które mają trudności lub wykazują potrzebę wsparcia w rozwiązywaniu swoich problemów życiowych, bez względu na posiadany dochód.
Poradnictwo prawne realizuje się przez udzielanie informacji o obowiązujących przepisach z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego, zabezpieczenia społecznego, ochrony praw lokatorów.
Poradnictwo psychologiczne realizuje się przez procesy diagnozowania, profilaktyki i terapii.
Poradnictwo rodzinne obejmuje problemy funkcjonowania rodziny, w tym problemy opieki nad osobą niepełnosprawną, a także terapię rodzinną.
3. Podejmowanie interwencji kryzysowej
Zgodnie z art. 47 ustawy o pomocy społecznej interwencja kryzysowa stanowi zespół interdyscyplinarnych działań podejmowanych na rzecz osób i rodzin będących w stanie kryzysu. Celem interwencji kryzysowej jest przywrócenie równowagi psychicznej i umiejętności samodzielnego radzenia sobie, a dzięki temu zapobieganie przejściu reakcji kryzysowej w stan chronicznej niewydolności psychospołecznej.
Interwencją kryzysową obejmuje się osoby i rodziny bez względu na posiadany dochód.
4. Realizacja Procedury „Niebieskie Karty”
Procedura „Niebieskie Karty” obejmuje ogół czynności podejmowanych i realizowanych przez przedstawicieli jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji, oświaty i ochrony zdrowia, w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie.
Zgodnie z art. 9 d. ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie podejmowanie interwencji w środowisku wobec rodziny dotkniętej przemocą odbywa się w oparciu o procedurę „Niebieskie Karty” i nie wymaga zgody osoby dotkniętej przemocą
w rodzinie.
Ośrodek Pomocy Społecznej zapewnia również obsługę organizacyjno-techniczną Zespołu Interdyscyplinarnego.
5. Wsparcie rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej.
Wg art. 1 ust. 2 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej to zespół planowych działań mających na celu przywrócenie rodzinie zdolności do wypełniania tych funkcji.
Zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, praca z rodziną jest prowadzona w szczególności w formie:
1) konsultacji i poradnictwa specjalistycznego;
2) terapii i mediacji;
3) usług dla rodzin z dziećmi, w tym usług opiekuńczych i specjalistycznych;
4) pomocy prawnej, szczególnie w zakresie prawa rodzinnego;
5) organizowania dla rodzin spotkań, mających na celu wymianę ich doświadczeń oraz zapobieganie izolacji, zwanych dalej „grupami wsparcia” lub „grupami samopomocowymi”.
Praca z rodziną jest prowadzona także w przypadku czasowego umieszczenia dziecka poza rodziną.
Po przeprowadzeniu przez pracownika socjalnego rodzinnego wywiadu środowiskowego i dokonaniu analizy sytuacji rodziny, rodzina może zostać objęta wsparciem Asystenta Rodziny.
Asystent rodziny przez pewien czas wspiera rodzinę, aby w przyszłości samodzielnie potrafiła pokonywać trudności życiowe, zwłaszcza dotyczące opieki i wychowania dzieci.
Asystent rodziny pomaga zrealizować to, co rodzina chce oraz co inne służby społeczne wymagają od rodziny.
Pomaga tylko w tym, co możliwe jest do osiągnięcia.
Asystent rodziny w czasie wspólnych działań z członkami rodziny:
- pomaga odnaleźć to, co w Was dobre, co potraficie i kto oraz gdzie może Wam pomóc,
- doradza jak pielęgnować niemowlę, opiekować się i wychowywać dzieci, żeby były szczęśliwe i słuchały poleceń rodziców,
- pomaga w codziennej organizacji dnia rodziny, znajdowania sposobów spędzania wspólnego czasu rodziny,
- pokazuje jak sprawnie wykonywać obowiązki domowe,
- doradza jak zarządzać pieniędzmi,
- informuje jak działają urzędy, placówki wsparcia rodziny i dziecka,
- wyjaśnia jak wypełniać dokumentację oraz realizować sprawy urzędowe,
- wspiera w kontaktach z pracownikami szkoły, przedszkola, sądu, poradni, przychodni,policji, urzędów i innych instytucji,
- pomaga podnieść kwalifikacje zawodowe i znaleźć pracę,
- chroni dzieci przed niebezpiecznymi zachowaniami dorosłych.
Pracownicy : | stanowisko |
---|---|
Katarzyna Iskierka | kierownik |
Beata Kapias | starszy specjalista pracy socjalnej |
Teresa Stachowicz-Verboloz | specjalista pracy socjalnej |
Łukasz Kruk | specjalista pracy socjalnej |
Ewa Donat | specjalista pracy socjalnej |
Aneta Niesyczyńska | specjalista pracy socjalnej |
Joanna Brzostek-Wolny | asystent rodziny |
Barbara Pysno | asystent rodziny |
Anna Gudowska | asystent rodziny |
Asystenci oferują:
- pomoc w poprawie sytuacji życiowej rodziny, w szczególności pomoc
w przezwyciężeniu przeszkód w osobistym wychowywaniu własnych dzieci, - wsparcie rodziny w dążeniu do pokonania problemów, w budowaniu i utrwalaniu wiary we własne siły,
- pomoc rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych, psychologicznych
i wychowawczych z dziećmi, - wsparcie członków rodziny w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych oraz
w poszukiwaniu, w podejmowaniu i w utrzymywaniu pracy zarobkowej, - motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych,
- współpracę z osobami i instytucjami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny.
Zespół ds. projektów
Symbol zespołu: ZP
Nazwa zespołu: Zespół ds. projektów
Telefon: 32 211 45 37
E-mail: projekt@ops-czdz.pl
Adres: Czechowice-Dziedzice, ul. Traugutta 1
- koordynowanie projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,
- nadzór nad zgodnością realizacji projektów z umowami, wytycznymi i dokumentami programowymi EFS,
- przygotowanie i składanie wniosków o płatność wraz z załącznikami,
- przygotowanie i składanie harmonogramów form wsparcia,
- przygotowanie i składanie wniosków sprawozdawczych,
- potwierdzanie za zgodność z oryginałem kopii dokumentów związanych z realizacją projektów,
- bieżąca kontrola postępu realizacji projektów zgodnie z harmonogramem i budżetem,
- monitorowanie rezultatów i wskaźników,
- koordynacja prac zespołów projektowych,
- reprezentowanie projektów wobec instytucji zewnętrznych, w tym kontrolnych,
- przygotowanie spotkań podsumowujących projekty,
- przygotowanie i wdrażanie projektów oraz programów,
- przygotowywanie materiałów informacyjnych na strony internetowe.
Personel działu: | stanowisko |
---|---|
Edyta Pustelnik | pracownik socjalny |
Małgorzata Przewłocka | referent ds. administracji |
Świetlica „Zatoka”
Symbol działu: ŚZ
Nazwa: Świetlica „Zatoka”
Kierownik: Magdalena Pawełko
Telefon: 32 215-26-90
E-mail: zatoka@post.pl
Adres: Czechowice-Dziedzice, ul. Słowackiego 32a
Świetlica „Zatoka” funkcjonuje w strukturze Ośrodka Pomocy Społecznej. Jest placówką wsparcia dziennego przeznaczoną dla dzieci od 6 roku życia do ukończenia szkoły podstawowej, zamieszkałych na terenie gminy Czechowice-Dziedzice. Głównym celem działania placówki jest wspieranie rodzin przeżywających trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych poprzez pomoc w opiece i wychowaniu dziecka. Współpraca z rodzicami lub opiekunami oparta jest na wspólnym dążeniu do poprawy funkcjonowania społecznego dziecka.
W świetlicy:
– zapewniamy wychowankom opiekę po zajęciach szkolnych,
– oferujemy posiłek,
– organizujemy różnorodne zajęcia (specjalistyczne, np. logopedia, socjoterapia oraz rozwijające pasje, zdolności, zainteresowania dzieci), wyjścia, wycieczki, wyjazdowe warsztaty,
– współpracujemy z rodzicami lub opiekunami prawnymi, pedagogami, kuratorami, pracownikami socjalnymi, asystentami rodziny i innymi osobami lub instytucjami w celu poprawy funkcjonowania społecznego dziecka,
– kształtujemy nawyki higieniczne, propagujemy zdrowy tryb życia
– wdrażamy do samodzielnej nauki oraz pomagamy w odrabianiu zadań domowych,
– pomagamy w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych.
Świetlica jest czynna cały rok, od poniedziałku do piątku w godzinach 14.00 – 19.00, a w dni wolne od nauki szkolnej w godzinach 9.00 – 14.00.
Udział w zajęciach jest bezpłatny!
W świetlicy:
- zapewniamy dzieciom opiekę po zajęciach szkolnych,
- oferujemy posiłek,
- wdrażamy do samodzielnej nauki i pomagamy w odrabianiu zadań domowych,
- organizujemy różne zajęcia ( plastyczne, rekreacyjno-sportowe, gry i zabawy, komputerowe, specjalistyczne )
- pomagamy w rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień dzieci i młodzieży,
- współpracujemy z rodzicami lub opiekunami prawnymi, pedagogami, kuratorami, pracownikami socjalnymi, asystentami rodziny i innymi osobami lub instytucjami w celu poprawy funkcjonowania dziecka,
- pomagamy w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych.
Personel działu: | stanowisko |
---|---|
Magdalena Pawełko | kierownik świetlicy |
Waliczek Agnieszka | starszy wychowawca |
Wierzejska-Rauer Katarzyna | starszy wychowawca |
Raducka Joanna | starszy wychowawca |
Krawczyk Renata | młodszy wychowawca |
Zamaria-Labza Zuzanna | psycholog |
Kopel Agnieszka | robotnik gospodarczy |
Dom Dziennego pobytu
Symbol działu: DDP
Nazwa: Dzienny Dom Senior+
Kierownik: Bogusława Balcarek
Telefon: 32 215-31-27
E-mail: ddp@ops-czdz.pl
Adres: Czechowice-Dziedzice, ul. Mickiewicza 19
Dom Dziennego Pobytu – powstał w grudniu 1982 roku, po adaptacji skromnego budynku przy ulicy Łukasiewicza 13. Początkowo nosił nazwę Dom Dziennej Opieki „Pod Altanką”. Placówka służyła w „jesieni życia” emerytom, rencistom oraz ludziom samotnym.
Domem Dziennego Pobytu przez wiele długich lat kierowała Teresa Witosz,
po przejściu na emeryturę, jej stanowisko objęła Sylwia Klimek-Karas. Aktualnie kierownikiem Domu Dziennego Pobytu jest Bogusława Balcarek.
Od 2001 roku Dom Dziennego Pobytu prężnie funkcjonuje ramach Ośrodka Pomocy Społecznej przy ul. Mickiewicza 19 w Czechowicach-Dziedzicach. Jest ośrodkiem wsparcia, przeznaczonym na dzienny pobyt osób starszych, samotnych i niepełnosprawnych, wymagających różnego rodzaju pomocy.
Średnio w placówce przebywa 26-27 osób dziennie. Pobyt w placówce jest odpłatny. Podopieczni opłacają koszt posiłków ( tzw. wsad do kotła, dzienna stawka żywieniowa wynosi 9 zł) oraz opłatę za usługi, której wysokość uzależniona jest od rodzaju świadczonych usług i dochodów podopiecznych. Pobyt w placówce możliwy jest na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez OPS.
Sala gimnastyczna:
W czasie pobytu w placówce podopieczni mogą korzystać z salki gimnastycznej.
Jadalnia:
W czasie pobytu w placówce podopieczni mogą korzystać z posiłków
( śniadania, obiady i podwieczorki).
Pracownia komputerowa
Świetlica:
W ramach terapii zajęciowej prowadzone są takie działania jak:
- ERGOTERAPIA – prace porządkowe na rzecz Domu, dbanie o wystrój pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia
- ARTETERAPIA:
- Biblioterapia – czytanie książek, artykułów z prasy
- Choreoterapia – zajęcia taneczne organizowane na określone okazje np. bal karnawałowy, dzień seniora
- Dramatoterapia – realizowana podczas prób grupy teatralnej, przygotowującej się dowystępu na festiwalu PUMA w Dąbrowie Górniczej, a także podczas przygotowań do występów okolicznościowych
- Muzykoterapia – wspólne śpiewanie piosenek, słuchanie nagrań muzycznych
- Poezjoterapia – czytanie, słuchanie wierszy, praca z tekstem
- Terapia zajęciowa – zajęcia plastyczne, wykorzystujące różnorodne techniki plastyczno-techniczne
- ZAJĘCIA EDUKACYJNE, ĆWICZĄCE PAMIĘĆ, KONCENTRACJĘ, WARSZTATY KOMPUTEROWE
- WYKŁADY, PRELEKCJE, SEANSE FILMOWE, OGLĄDANIE PROGRAMÓW TELEWIZYJNYCH
- LUDOTERAPIA – gry planszowe, stolikowe, zabawy
- ZAJĘCIA RELAKSACYJNE – połączone z muzykoterapią i elementami wizualizacji oraz biblioterapii
- HORTITERAPIA – prowadzona podczas sprzyjającej pogody w ogrodzie
- KINEZYTERAPIA- w jej ramach prowadzona jest m.in. gimnastyka ogólno usprawniająca, spacery, wycieczki
- ZAJĘCIA OŚWIATOWO-KULTURALNE – realizowane poprzez obchodzenie różnych uroczystości, jubileuszy, przyjmowanie gości, wizyty w zaprzyjaźnionych placówkach np. Domu Pomocy Społecznej „Złota Jesień”, szkołach, przedszkolach, wyjazdy na wystawy, spektakle, festiwale itp.
Codziennie prowadzone są zajęcia terapeutyczne dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości uczestników. Dużą wagę przywiązuje się do wspólnych obchodów świąt, uroczystości i urodzin, które samotnym podopiecznym dostarczają wiele radości i zadowolenia. Ważną rolę pełnią także codzienne zajęcia edukacyjne, ćwiczenia usprawniające pamięć oraz stymulujące funkcje językowe i poznawcze podopiecznych.
Duże znaczenie przypisuje się codziennej gimnastyce i zajęciom ruchowym, podczas których wykorzystywany jest znajdujący się na wyposażeniu placówki sprzęt np.: rowerki stacjonarne, orbitreki, kijki do nordic walking
i wiele innych. Podopieczni uczestniczą również w wycieczkach, wyjazdach, spotkaniach integracyjnych.
Dumą placówki jest wspaniały ogród, w którym każdy, napawając się pięknem przyrody, może znaleźć miejsce na chwilę odpoczynku i refleksji.
Wybrukowane chodniki, są bezpieczne dla seniorów i zachęcają do spacerów po ogrodzie
Altana i huśtawki, najczęściej służą biesiadowaniu i relaksacji na łonie natury
Obszerny taras, wykorzystywany na odpoczynek, zajęcia ruchowe oraz warsztaty na świeżym powietrzu
Galeria prac wykonanych w trakcie terapii zajęciowej przez naszych seniorów w trakcie pobytu w Domu Dziennego Pobytu.
Noclegownia
Symbol sekcji: N
Nazwa: Noclegownia
Telefon: 32 215-35-37 w godz. 19.30 -7.30
E-mail: noclegownia@ops-czdz.pl
Adres: Czechowice-Dziedzice, ul. Łukasiewicza 13
Noclegownia – placówka, której zadaniem jest zapewnienie noclegu. Osoby korzystające nie mogą znajdować się pod wpływem alkoholu. Sypialnia jest wyposażona w łóżka oraz niezbędną pościel.
Noclegownia znajdująca się przy ul. Łukasiewicza 13 w Czechowicach-Dziedzicach funkcjonuje w strukturze Ośrodka Pomocy Społecznej w Czechowicach-Dziedzicach . Jest to placówka wsparcia przeznaczona dla 20 bezdomnych mężczyzn. Sala sypialna wyposażona jest łóżka pojedyncze i piętrowe oraz niezbędną pościel. Osoby korzystające z Noclegowni mają do dyspozycji łazienkę, pomieszczenia, w których można wyprać i wysuszyć odzież. Ogólnodostępna kuchnia umożliwia bezdomnym przygotowanie we własnym zakresie prostych posiłków typu śniadania czy kolacje. Placówka w okresie letnim czynna jest od 19:30 do 7:30 następnego dnia, zimą natomiast od godziny 16:00 do 8:00.
Z pobytu w Noclegowni korzystają osoby skierowane decyzją Ośrodka Pomocy Społecznej po uprzednim przeprowadzeniu wywiadu rodzinnego. W dniach wolnych od pracy oraz po godzinach pracy Ośrodka Pomocy Społecznej decyzję o przyjęciu podejmuje dyżurujący pracownik placówki Noclegowni.
LP | Personel noclegowni: | stanowisko |
---|---|---|
1 | Mirosław Czyż | Starszy opiekun |
2 | Roman Pławecki | Starszy opiekun |
3 | Jan Staniek | Starszy opiekun |
4 | Robert Gwizdoń | Opiekun |
Dział finansowo-księgowy
Symbol działu: DFK
Nazwa: Dział Finansowo-Księgowy
Kierownik: Iwona Bejda
Telefon: 32 215-44-09 w.25
Adres: Czechowice-Dziedzice, ul. Kolejowa 37
PRACA WYKONYWANA W DZIALE FINANSOWO- KSIĘGOWYM
Pierwszym zadaniem działu finansowo-księgowym jest rachunkowość i wykonywanie zadań narzuconych prawem tj. ustawą o rachunkowości, finansach publicznych, podatku dochodowym od osób prawnych, podatku od towarów i usług i innych przepisów prawa.
Drugą bardzo ważną funkcją jest dostarczanie informacji zarządczej poprzez właściwą rejestrację zdarzeń zgodną z prawem i dającą właściwy obraz rzeczywistości. Pracę działu koordynuje Główny księgowy
Do zadań Działu Księgowości należy:
- sprawdzanie na bieżąco dowodów pod względem formalno-rachunkowym polegającym na ustaleniu, czy zostały one wystawione w sposób technicznie poprawny i zawierają niezbędne dane, jakie powinny te dokumenty zawierać oraz czy dane liczbowe nie zawierają błędów rachunkowych,( dokument, który pozytywnie przeszedł taką kontrolę, nabiera charakteru dowodu księgowego i zostaje ujęty w księgach rachunkowych),
- prowadzenie całości spraw z zakresu obsługi finansowo-księgowej dochodów budżetowych oraz wydatków budżetowych,
- prowadzenie obsługi kasowej rachunków bankowych,
- gotówkowa obsługa klientów,
- prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia,
- prowadzenie i rozliczanie inwentaryzacji majątku trwałego i wyposażenia,
- naliczanie amortyzacji środków trwałych, wartości niematerialnych
i prawnych,
- prowadzenie ewidencji ilościowo-watrościowej żywności,
- prowadzenie procedury windykacji należności,
- bieżąca kontrola zobowiązań,
- ewidencja księgowa na kontach syntetycznych w sposób umożliwiający sporządzenia zestawienia sald oraz ustalenie obrotów kont syntetycznych,
- ewidencja księgowa na kontach analitycznych w sposób umożliwiający prawidłowe sporządzenie zestawienia sald kont analitycznych,
- uzgadnianie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów z danymi księgowymi,
- sporządzanie sprawozdań finansowych i budżetowych.
- gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych,
Personel działu: | Stanowisko |
---|---|
Iwona Bejda | Główny księgowy |
Jolanta Hoczek | Starszy inspektor ds. księgowości |
Edyta Góra | Inspektor ds. księgowości |
Katarzyna Soszka | Podinspektor ds. księgowości |
Katarzyna Surówka | Referent ds. księgowości |
Bożena Bumbar | Referent ds. rachuby i płac |
Wiesława Czyż | Referent ds. księgowości |
Dział kadr i administracji
Symbol sekcji: DKA
Nazwa: Dział Kadr i Administracji
Kierownik: Małgorzata Łukasik
Telefon: 32 215-44-09 w.16
Adres: Czechowice-Dziedzice, ul. Kolejowa 37
Do podstawowego zakresu działania Sekcji Kadr i Administracji należy:
- prowadzenie spraw kadrowych pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Domu Pomocy Społecznej „Złota Jesień”,
- prowadzenie spraw z zakresu zamówień publicznych,
- prowadzenie spraw związanych z ochroną danych osobowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami RODO,
- sprawdzanie danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym,
- obsługa elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP,
- przesyłanie i odbieranie ustrukturyzowanych faktur elektronicznych i innych dokumentów elektronicznych za pomocą Platformy Elektronicznego Fakturowania (PEF),
- obsługa Platformy Usług elektronicznych ZUS PUE dla Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Domu Pomocy Społecznej „Złota Jesień”,
- redagowanie aktów prawnych przy użyciu edytora Aktów Prawnych XML Legislator,
- administrowanie Biuletynem Informacji Publicznej oraz stroną www Ośrodka,
- sprawowanie obsługi sekretarsko-biurowej,
- sporządzanie analiz służących opracowaniu oraz monitorowaniu strategii rozwiązywania problemów społecznych i Oceny Zasobów Pomocy Społecznej,
- doręczanie korespondencji na terenie gminy,
- zaopatrzenie Ośrodka w środki czystości , materiały biurowe, sprzęt biurowy oraz meble biurowe,
- sporządzanie projektów umów, prowadzenie rejestru umów,
- prowadzenie spraw związanych z bieżącym utrzymaniem budynków administrowanych przez Ośrodek,
- gospodarowanie sprzętem komputerowym tj. zakup sprzętu, materiałów eksploatacyjnych, utylizacja zużytego sprzętu,
- prowadzenie spraw związanych z planowaniem i organizacją transportu na potrzeby działów Ośrodka oraz Domu Pomocy Społecznej jak również bieżące utrzymanie naprawy i przeglądy samochodów.
Personel działu: | stanowisko |
---|---|
Małgorzata Łukasik | Kierownik |
Agnieszka Kubica | Inspektor ds. zamówień publicznych |
Jolanta Pollak | Referent ds. administracji |
Sylwia Gross-Ożóg | Referent ds. administracji |
Maria Rymarczyk | Referent ds. administracji |
Lucjan Rezik | Robotnik gospodarczy |
Piotr Gwiżdż | Robotnik gospodarczy |
Halina Pal | Robotnik gospodarczy |
Dom Pomocy Społecznej „Złota Jesień”
DOM POMOCY SPOŁECZNEJ „ZŁOTA JESIEŃ”
43-502 Czechowice-Dziedzice
ul. Zacisze 28
tel.: 32 215-81-72
mail: dps@ops-czdz.pl
Ośrodek Pomocy Społecznej
Ośrodek Pomocy Społecznej
Struktura Ośrodka Pomocy Społecznej
Struktura
Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej – Renata Buryło
Zastępca Dyrektora – Jolanta Paszek
Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej lub jego Zastępca przyjmują strony w każdy wtorek w godz. 10:00-12:00 i czwartek w godz. 14:00-16:00 (po uprzednim zapisaniu się telefonicznie lub osobiście w sekretariacie Ośrodka).
Nazwa stanowiska | Dane osoby |
---|---|
Główny Księgowy | Iwona Bejda |
Kierownik Zespołu ds. usług | Katarzyna Krzyścin |
Kierownik Działu Świadczeń | Marzena Skipioł |
Kierownik Zespołu ds. pracy socjalnej | Katarzyna Iskierka |
Kierownik Działu Kadr i Administracji | Małgorzata Łukasik |
Administrator strony, osoba do kontaktów | Sylwia Gross-Ożóg |
Dział świadczeń
Dział świadczeń
Symbol działu: DŚ
Nazwa: Dział Świadczeń
Kierownik: Marzena Skipioł
Telefon: 32 215-44-09 w.18
Adres: Czechowice-Dziedzice, ul. Kolejowa 37
Personel działu | Stanowisko |
---|---|
Marzena Skipioł | Kierownik |
Monika Lazarek | Inspektor ds. świadczeń |
Agnieszka Drozd | Referent ds. świadczeń |
Natalia Brzuska | Referent ds. świadczeń |
Klaudia Mikoda | Referent ds. świadczeń |
Joanna Kolosa | Specjalista pracy socjalnej |
Krystyna Biegun | Specjalista pracy socjalnej |
Alicja Szkorupa | Specjalista pracy socjalnej |
Joanna Suchy | Specjalista pracy socjalnej |
Artur Górczyński | Specjalista pracy socjalnej |
Anna Blok | Pracownik socjalny |
Zespół ds. usług
Zespół ds. usług
Symbol działu: ZU
Nazwa: Zespół ds. usług
Kierownik: Katarzyna Krzyścin
Telefon: 32 214 51 37
E-mail: zu@ops-czdz.pl
Adres: Czechowice-Dziedzice, ul. Nad Białką 1b
Zespól ds. usług świadczy pomoc w zakresie różnych, szeroko rozumianych usług realizowanych zarówno w formach instytucjonalnych jak i świadczonych w miejscu zamieszkania. W zespole tym organizowane są również inne formy wsparcia wymagające skierowań.
Pomoc w miejscu zamieszkania – świadczona jest osobie, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy osób drugich, a jest osobą samotną lub osoby bliskie nie mogą takiej pomocy w wystarczającym zakresie zapewnić.
Rodzaj, forma i zakres usług określane są na wywiadzie środowiskowym.
Pomoc w formie usług jest świadczeniem odpłatnym jednakże wysokość opłaty uzależniona jest od posiadanego dochodu osoby lub rodziny.
Zapewniamy:
- Specjalistyczne usługi opiekuńcze
- Usługi opiekuńcze
- Specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi
Pomoc instytucjonalna – świadczona jest w różnych formach, które uzależnione są od indywidualnych potrzeb i okoliczności osoby zgłaszającej się. Po zbadaniu sytuacji (zazwyczaj w formie wywiadu środowiskowego) i w zależności od zidentyfikowanej potrzeby możemy zaproponować skierowanie do:
- Domu Pomocy Społecznej (odpowiedniego z uwagi na stan zdrowia m.in. Złota Jesień)
- Domu Dziennego Pobytu
- Środowiskowego Domu Samopomocy (organ prowadzący PCPR)
- Noclegowni (lub schroniska dla osób bezdomnych)
- Centrum Integracji Społecznej (organ prowadzący Fundacja Teatru Grodzkiego)
Pomoc w formie DPS, DDP i ŚDS są świadczeniami odpłatnymi jednakże każdorazowo wysokość opłaty uzależniona jest od posiadanego dochodu osoby lub rodziny.
Inne formy wsparcia:
- Organizacja i realizacja Programu Operacyjnego POPŻ 2014-2020.
Realizacja programu na terenie Gminy odbywa się przy współpracy ze Śląskim Bankiem Żywności oraz Caritas Polska (za pośrednictwem Parafii NMP Wspomożenia Wiernych).
Program realizowany jest w edycjach rocznych (od VIII do VI roku następnego) i kierowany jest do osób, których dochód nie przekracza 200% kryterium dochodowego z ustawy o pomocy społecznej.
Pracownicy Zespołu weryfikują uprawnienia i wydają skierowania do programu (VII –VIII).
- Organizacja i realizacja Programu Prac Społecznie Użytecznych (PSU)
Program ten realizowany jest w porozumieniu z PUP Bielsko-Biała. Jego celem jest aktywizacja zawodowa i społeczna osób bezrobotnych, bez prawa do zasiłku, które jednocześnie korzystają ze świadczeń pomocy społecznej. PSU są wykonywane w wymiarze do 10 godzin tygodniowo w jednostkach lub instytucjach działających na rzecz społeczności lokalnej. W przypadku PSU nie jest nawiązywany stosunek pracy pomiędzy bezrobotnym a OPS, ale w zamian za faktyczną pracę jest wypłacane świadczenie.
Każdorazowo realizacja programu trwa od III – IV do XI
- Organizacja i prowadzenie Klubu Integracji Społecznej (ul.Traugutta 1 pok.nr 5)
Zadaniem Klubu jest przede wszystkim wspieranie osób bezrobotnych i nieaktywnych zawodowo z terenu naszej Gminy, a korzystających ze pomocy społecznej. Celem KIS jest udzielenie pomocy osobom indywidualnym oraz ich rodzinom w odbudowywaniu i podtrzymywaniu umiejętności uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej, w powrocie do pełnienia ról społecznych oraz w podniesieniu kwalifikacji zawodowych, jako wartości na rynku pracy. KIS działa na rzecz integrowania się osób o podobnych trudnościach i problemach życiowych.
W ramach Klubu zajęcia prowadzone są w formie indywidualnej i grupowej.
Rekrutacja uczestników do kolejnych edycji KIS realizowana jest min. raz w roku, a informacja o rekrutacji pojawia się na stronie internetowej OPS.
Personel działu | stanowisko |
---|---|
Katarzyna Krzyścin | kierownik |
Jolanta Pisarek | konsultant ds. usług |
Kinga Kozłowska | referent ds. usług |
Anna Wójcicka | specjalista pracy socjalnej |
Anna Czyż | specjalista pracy socjalnej |
Krzysztof Matuszek | starszy pracownik socjalny |
Joanna Nowak | pracownik socjalny |
Ewa Bagińska | pracownik socjalny |
Zespół ds. pracy socjalnej
Zespół ds. pracy socjalnej
Symbol działu: PS
Nazwa: Zespół ds. pracy socjalnej
Kierownik: Katarzyna Iskierka
Telefon: 32 215 30 60
Adres: Czechowice-Dziedzice, ul. Mickiewicza 19
Zadania Zespołu ds. Pracy socjalnej
1. Świadczenie pracy socjalnej
Zgodnie z art. 45 ustawy o pomocy społecznej praca socjalna świadczona jest na rzecz poprawy funkcjonowania osób i rodzin w ich środowisku społecznym. W pracy socjalnej wykorzystuje się właściwe tej działalności metody i techniki, stosowane z poszanowaniem godności osoby i jej prawa do samostanowienia.
Praca socjalna prowadzona jest:
1) z osobami i rodzinami w celu rozwinięcia lub wzmocnienia ich aktywności i samodzielności życiowej;
2) ze społecznością lokalną w celu zapewnienia współpracy i koordynacji działań instytucji i organizacji istotnych dla zaspokajania potrzeb członków społeczności.
Praca socjalna świadczona jest osobom i rodzinom bez względu na posiadany dochód.
2. Udzielanie poradnictwa specjalistycznego
W oparciu o art. 46 ustawy o pomocy społecznej, poradnictwo specjalistyczne, w szczególności prawne, psychologiczne i rodzinne, jest świadczone osobom i rodzinom, które mają trudności lub wykazują potrzebę wsparcia w rozwiązywaniu swoich problemów życiowych, bez względu na posiadany dochód.
Poradnictwo prawne realizuje się przez udzielanie informacji o obowiązujących przepisach z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego, zabezpieczenia społecznego, ochrony praw lokatorów.
Poradnictwo psychologiczne realizuje się przez procesy diagnozowania, profilaktyki i terapii.
Poradnictwo rodzinne obejmuje problemy funkcjonowania rodziny, w tym problemy opieki nad osobą niepełnosprawną, a także terapię rodzinną.
3. Podejmowanie interwencji kryzysowej
Zgodnie z art. 47 ustawy o pomocy społecznej interwencja kryzysowa stanowi zespół interdyscyplinarnych działań podejmowanych na rzecz osób i rodzin będących w stanie kryzysu. Celem interwencji kryzysowej jest przywrócenie równowagi psychicznej i umiejętności samodzielnego radzenia sobie, a dzięki temu zapobieganie przejściu reakcji kryzysowej w stan chronicznej niewydolności psychospołecznej.
Interwencją kryzysową obejmuje się osoby i rodziny bez względu na posiadany dochód.
4. Realizacja Procedury „Niebieskie Karty”
Procedura „Niebieskie Karty” obejmuje ogół czynności podejmowanych i realizowanych przez przedstawicieli jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji, oświaty i ochrony zdrowia, w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie.
Zgodnie z art. 9 d. ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie podejmowanie interwencji w środowisku wobec rodziny dotkniętej przemocą odbywa się w oparciu o procedurę „Niebieskie Karty” i nie wymaga zgody osoby dotkniętej przemocą
w rodzinie.
Ośrodek Pomocy Społecznej zapewnia również obsługę organizacyjno-techniczną Zespołu Interdyscyplinarnego.
5. Wsparcie rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej.
Wg art. 1 ust. 2 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej to zespół planowych działań mających na celu przywrócenie rodzinie zdolności do wypełniania tych funkcji.
Zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, praca z rodziną jest prowadzona w szczególności w formie:
1) konsultacji i poradnictwa specjalistycznego;
2) terapii i mediacji;
3) usług dla rodzin z dziećmi, w tym usług opiekuńczych i specjalistycznych;
4) pomocy prawnej, szczególnie w zakresie prawa rodzinnego;
5) organizowania dla rodzin spotkań, mających na celu wymianę ich doświadczeń oraz zapobieganie izolacji, zwanych dalej „grupami wsparcia” lub „grupami samopomocowymi”.
Praca z rodziną jest prowadzona także w przypadku czasowego umieszczenia dziecka poza rodziną.
Po przeprowadzeniu przez pracownika socjalnego rodzinnego wywiadu środowiskowego i dokonaniu analizy sytuacji rodziny, rodzina może zostać objęta wsparciem Asystenta Rodziny.
Asystent rodziny przez pewien czas wspiera rodzinę, aby w przyszłości samodzielnie potrafiła pokonywać trudności życiowe, zwłaszcza dotyczące opieki i wychowania dzieci.
Asystent rodziny pomaga zrealizować to, co rodzina chce oraz co inne służby społeczne wymagają od rodziny.
Pomaga tylko w tym, co możliwe jest do osiągnięcia.
Asystent rodziny w czasie wspólnych działań z członkami rodziny:
- pomaga odnaleźć to, co w Was dobre, co potraficie i kto oraz gdzie może Wam pomóc,
- doradza jak pielęgnować niemowlę, opiekować się i wychowywać dzieci, żeby były szczęśliwe i słuchały poleceń rodziców,
- pomaga w codziennej organizacji dnia rodziny, znajdowania sposobów spędzania wspólnego czasu rodziny,
- pokazuje jak sprawnie wykonywać obowiązki domowe,
- doradza jak zarządzać pieniędzmi,
- informuje jak działają urzędy, placówki wsparcia rodziny i dziecka,
- wyjaśnia jak wypełniać dokumentację oraz realizować sprawy urzędowe,
- wspiera w kontaktach z pracownikami szkoły, przedszkola, sądu, poradni, przychodni,policji, urzędów i innych instytucji,
- pomaga podnieść kwalifikacje zawodowe i znaleźć pracę,
- chroni dzieci przed niebezpiecznymi zachowaniami dorosłych.
Pracownicy : | stanowisko |
---|---|
Katarzyna Iskierka | kierownik |
Beata Kapias | starszy specjalista pracy socjalnej |
Teresa Stachowicz-Verboloz | specjalista pracy socjalnej |
Łukasz Kruk | specjalista pracy socjalnej |
Ewa Donat | specjalista pracy socjalnej |
Aneta Niesyczyńska | specjalista pracy socjalnej |
Joanna Brzostek-Wolny | asystent rodziny |
Barbara Pysno | asystent rodziny |
Anna Gudowska | asystent rodziny |
Asystenci oferują:
- pomoc w poprawie sytuacji życiowej rodziny, w szczególności pomoc
w przezwyciężeniu przeszkód w osobistym wychowywaniu własnych dzieci, - wsparcie rodziny w dążeniu do pokonania problemów, w budowaniu i utrwalaniu wiary we własne siły,
- pomoc rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych, psychologicznych
i wychowawczych z dziećmi, - wsparcie członków rodziny w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych oraz
w poszukiwaniu, w podejmowaniu i w utrzymywaniu pracy zarobkowej, - motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych,
- współpracę z osobami i instytucjami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny.
Zespół ds. projektów
Zespół ds. projektów
Symbol zespołu: ZP
Nazwa zespołu: Zespół ds. projektów
Telefon: 32 211 45 37
E-mail: projekt@ops-czdz.pl
Adres: Czechowice-Dziedzice, ul. Traugutta 1
- koordynowanie projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,
- nadzór nad zgodnością realizacji projektów z umowami, wytycznymi i dokumentami programowymi EFS,
- przygotowanie i składanie wniosków o płatność wraz z załącznikami,
- przygotowanie i składanie harmonogramów form wsparcia,
- przygotowanie i składanie wniosków sprawozdawczych,
- potwierdzanie za zgodność z oryginałem kopii dokumentów związanych z realizacją projektów,
- bieżąca kontrola postępu realizacji projektów zgodnie z harmonogramem i budżetem,
- monitorowanie rezultatów i wskaźników,
- koordynacja prac zespołów projektowych,
- reprezentowanie projektów wobec instytucji zewnętrznych, w tym kontrolnych,
- przygotowanie spotkań podsumowujących projekty,
- przygotowanie i wdrażanie projektów oraz programów,
- przygotowywanie materiałów informacyjnych na strony internetowe.
Personel działu: | stanowisko |
---|---|
Edyta Pustelnik | pracownik socjalny |
Małgorzata Przewłocka | referent ds. administracji |
Świetlica 'Zatoka'
Świetlica „Zatoka”
Symbol działu: ŚZ
Nazwa: Świetlica „Zatoka”
Kierownik: Magdalena Pawełko
Telefon: 32 215-26-90
E-mail: zatoka@post.pl
Adres: Czechowice-Dziedzice, ul. Słowackiego 32a
Świetlica „Zatoka” funkcjonuje w strukturze Ośrodka Pomocy Społecznej. Jest placówką wsparcia dziennego przeznaczoną dla dzieci od 6 roku życia do ukończenia szkoły podstawowej, zamieszkałych na terenie gminy Czechowice-Dziedzice. Głównym celem działania placówki jest wspieranie rodzin przeżywających trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych poprzez pomoc w opiece i wychowaniu dziecka. Współpraca z rodzicami lub opiekunami oparta jest na wspólnym dążeniu do poprawy funkcjonowania społecznego dziecka.
W świetlicy:
– zapewniamy wychowankom opiekę po zajęciach szkolnych,
– oferujemy posiłek,
– organizujemy różnorodne zajęcia (specjalistyczne, np. logopedia, socjoterapia oraz rozwijające pasje, zdolności, zainteresowania dzieci), wyjścia, wycieczki, wyjazdowe warsztaty,
– współpracujemy z rodzicami lub opiekunami prawnymi, pedagogami, kuratorami, pracownikami socjalnymi, asystentami rodziny i innymi osobami lub instytucjami w celu poprawy funkcjonowania społecznego dziecka,
– kształtujemy nawyki higieniczne, propagujemy zdrowy tryb życia
– wdrażamy do samodzielnej nauki oraz pomagamy w odrabianiu zadań domowych,
– pomagamy w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych.
Świetlica jest czynna cały rok, od poniedziałku do piątku w godzinach 14.00 – 19.00, a w dni wolne od nauki szkolnej w godzinach 9.00 – 14.00.
Udział w zajęciach jest bezpłatny!
W świetlicy:
- zapewniamy dzieciom opiekę po zajęciach szkolnych,
- oferujemy posiłek,
- wdrażamy do samodzielnej nauki i pomagamy w odrabianiu zadań domowych,
- organizujemy różne zajęcia ( plastyczne, rekreacyjno-sportowe, gry i zabawy, komputerowe, specjalistyczne )
- pomagamy w rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień dzieci i młodzieży,
- współpracujemy z rodzicami lub opiekunami prawnymi, pedagogami, kuratorami, pracownikami socjalnymi, asystentami rodziny i innymi osobami lub instytucjami w celu poprawy funkcjonowania dziecka,
- pomagamy w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych.
Personel działu: | stanowisko |
---|---|
Magdalena Pawełko | kierownik świetlicy |
Waliczek Agnieszka | starszy wychowawca |
Wierzejska-Rauer Katarzyna | starszy wychowawca |
Raducka Joanna | starszy wychowawca |
Krawczyk Renata | młodszy wychowawca |
Zamaria-Labza Zuzanna | psycholog |
Kopel Agnieszka | robotnik gospodarczy |
Dom Dziennego pobytu
Dom Dziennego pobytu
Symbol działu: DDP
Nazwa: Dzienny Dom Senior+
Kierownik: Bogusława Balcarek
Telefon: 32 215-31-27
E-mail: ddp@ops-czdz.pl
Adres: Czechowice-Dziedzice, ul. Mickiewicza 19
Dom Dziennego Pobytu – powstał w grudniu 1982 roku, po adaptacji skromnego budynku przy ulicy Łukasiewicza 13. Początkowo nosił nazwę Dom Dziennej Opieki „Pod Altanką”. Placówka służyła w „jesieni życia” emerytom, rencistom oraz ludziom samotnym.
Domem Dziennego Pobytu przez wiele długich lat kierowała Teresa Witosz,
po przejściu na emeryturę, jej stanowisko objęła Sylwia Klimek-Karas. Aktualnie kierownikiem Domu Dziennego Pobytu jest Bogusława Balcarek.
Od 2001 roku Dom Dziennego Pobytu prężnie funkcjonuje ramach Ośrodka Pomocy Społecznej przy ul. Mickiewicza 19 w Czechowicach-Dziedzicach. Jest ośrodkiem wsparcia, przeznaczonym na dzienny pobyt osób starszych, samotnych i niepełnosprawnych, wymagających różnego rodzaju pomocy.
Średnio w placówce przebywa 26-27 osób dziennie. Pobyt w placówce jest odpłatny. Podopieczni opłacają koszt posiłków ( tzw. wsad do kotła, dzienna stawka żywieniowa wynosi 9 zł) oraz opłatę za usługi, której wysokość uzależniona jest od rodzaju świadczonych usług i dochodów podopiecznych. Pobyt w placówce możliwy jest na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez OPS.
Sala gimnastyczna:
W czasie pobytu w placówce podopieczni mogą korzystać z salki gimnastycznej.
Jadalnia:
W czasie pobytu w placówce podopieczni mogą korzystać z posiłków
( śniadania, obiady i podwieczorki).
Pracownia komputerowa
Świetlica:
W ramach terapii zajęciowej prowadzone są takie działania jak:
- ERGOTERAPIA – prace porządkowe na rzecz Domu, dbanie o wystrój pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia
- ARTETERAPIA:
- Biblioterapia – czytanie książek, artykułów z prasy
- Choreoterapia – zajęcia taneczne organizowane na określone okazje np. bal karnawałowy, dzień seniora
- Dramatoterapia – realizowana podczas prób grupy teatralnej, przygotowującej się dowystępu na festiwalu PUMA w Dąbrowie Górniczej, a także podczas przygotowań do występów okolicznościowych
- Muzykoterapia – wspólne śpiewanie piosenek, słuchanie nagrań muzycznych
- Poezjoterapia – czytanie, słuchanie wierszy, praca z tekstem
- Terapia zajęciowa – zajęcia plastyczne, wykorzystujące różnorodne techniki plastyczno-techniczne
- ZAJĘCIA EDUKACYJNE, ĆWICZĄCE PAMIĘĆ, KONCENTRACJĘ, WARSZTATY KOMPUTEROWE
- WYKŁADY, PRELEKCJE, SEANSE FILMOWE, OGLĄDANIE PROGRAMÓW TELEWIZYJNYCH
- LUDOTERAPIA – gry planszowe, stolikowe, zabawy
- ZAJĘCIA RELAKSACYJNE – połączone z muzykoterapią i elementami wizualizacji oraz biblioterapii
- HORTITERAPIA – prowadzona podczas sprzyjającej pogody w ogrodzie
- KINEZYTERAPIA- w jej ramach prowadzona jest m.in. gimnastyka ogólno usprawniająca, spacery, wycieczki
- ZAJĘCIA OŚWIATOWO-KULTURALNE – realizowane poprzez obchodzenie różnych uroczystości, jubileuszy, przyjmowanie gości, wizyty w zaprzyjaźnionych placówkach np. Domu Pomocy Społecznej „Złota Jesień”, szkołach, przedszkolach, wyjazdy na wystawy, spektakle, festiwale itp.
Codziennie prowadzone są zajęcia terapeutyczne dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości uczestników. Dużą wagę przywiązuje się do wspólnych obchodów świąt, uroczystości i urodzin, które samotnym podopiecznym dostarczają wiele radości i zadowolenia. Ważną rolę pełnią także codzienne zajęcia edukacyjne, ćwiczenia usprawniające pamięć oraz stymulujące funkcje językowe i poznawcze podopiecznych.
Duże znaczenie przypisuje się codziennej gimnastyce i zajęciom ruchowym, podczas których wykorzystywany jest znajdujący się na wyposażeniu placówki sprzęt np.: rowerki stacjonarne, orbitreki, kijki do nordic walking
i wiele innych. Podopieczni uczestniczą również w wycieczkach, wyjazdach, spotkaniach integracyjnych.
Dumą placówki jest wspaniały ogród, w którym każdy, napawając się pięknem przyrody, może znaleźć miejsce na chwilę odpoczynku i refleksji.
Wybrukowane chodniki, są bezpieczne dla seniorów i zachęcają do spacerów po ogrodzie
Altana i huśtawki, najczęściej służą biesiadowaniu i relaksacji na łonie natury
Obszerny taras, wykorzystywany na odpoczynek, zajęcia ruchowe oraz warsztaty na świeżym powietrzu
Galeria prac wykonanych w trakcie terapii zajęciowej przez naszych seniorów w trakcie pobytu w Domu Dziennego Pobytu.
Noclegownia
Noclegownia
Symbol sekcji: N
Nazwa: Noclegownia
Telefon: 32 215-35-37 w godz. 19.30 -7.30
E-mail: noclegownia@ops-czdz.pl
Adres: Czechowice-Dziedzice, ul. Łukasiewicza 13
Noclegownia – placówka, której zadaniem jest zapewnienie noclegu. Osoby korzystające nie mogą znajdować się pod wpływem alkoholu. Sypialnia jest wyposażona w łóżka oraz niezbędną pościel.
Noclegownia znajdująca się przy ul. Łukasiewicza 13 w Czechowicach-Dziedzicach funkcjonuje w strukturze Ośrodka Pomocy Społecznej w Czechowicach-Dziedzicach . Jest to placówka wsparcia przeznaczona dla 20 bezdomnych mężczyzn. Sala sypialna wyposażona jest łóżka pojedyncze i piętrowe oraz niezbędną pościel. Osoby korzystające z Noclegowni mają do dyspozycji łazienkę, pomieszczenia, w których można wyprać i wysuszyć odzież. Ogólnodostępna kuchnia umożliwia bezdomnym przygotowanie we własnym zakresie prostych posiłków typu śniadania czy kolacje. Placówka w okresie letnim czynna jest od 19:30 do 7:30 następnego dnia, zimą natomiast od godziny 16:00 do 8:00.
Z pobytu w Noclegowni korzystają osoby skierowane decyzją Ośrodka Pomocy Społecznej po uprzednim przeprowadzeniu wywiadu rodzinnego. W dniach wolnych od pracy oraz po godzinach pracy Ośrodka Pomocy Społecznej decyzję o przyjęciu podejmuje dyżurujący pracownik placówki Noclegowni.
LP | Personel noclegowni: | stanowisko |
---|---|---|
1 | Mirosław Czyż | Starszy opiekun |
2 | Roman Pławecki | Starszy opiekun |
3 | Jan Staniek | Starszy opiekun |
4 | Robert Gwizdoń | Opiekun |
Dział finansowo-księgowy
Dział finansowo-księgowy
Symbol działu: DFK
Nazwa: Dział Finansowo-Księgowy
Kierownik: Iwona Bejda
Telefon: 32 215-44-09 w.25
Adres: Czechowice-Dziedzice, ul. Kolejowa 37
PRACA WYKONYWANA W DZIALE FINANSOWO- KSIĘGOWYM
Pierwszym zadaniem działu finansowo-księgowym jest rachunkowość i wykonywanie zadań narzuconych prawem tj. ustawą o rachunkowości, finansach publicznych, podatku dochodowym od osób prawnych, podatku od towarów i usług i innych przepisów prawa.
Drugą bardzo ważną funkcją jest dostarczanie informacji zarządczej poprzez właściwą rejestrację zdarzeń zgodną z prawem i dającą właściwy obraz rzeczywistości. Pracę działu koordynuje Główny księgowy
Do zadań Działu Księgowości należy:
- sprawdzanie na bieżąco dowodów pod względem formalno-rachunkowym polegającym na ustaleniu, czy zostały one wystawione w sposób technicznie poprawny i zawierają niezbędne dane, jakie powinny te dokumenty zawierać oraz czy dane liczbowe nie zawierają błędów rachunkowych,( dokument, który pozytywnie przeszedł taką kontrolę, nabiera charakteru dowodu księgowego i zostaje ujęty w księgach rachunkowych),
- prowadzenie całości spraw z zakresu obsługi finansowo-księgowej dochodów budżetowych oraz wydatków budżetowych,
- prowadzenie obsługi kasowej rachunków bankowych,
- gotówkowa obsługa klientów,
- prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia,
- prowadzenie i rozliczanie inwentaryzacji majątku trwałego i wyposażenia,
- naliczanie amortyzacji środków trwałych, wartości niematerialnych
i prawnych,
- prowadzenie ewidencji ilościowo-watrościowej żywności,
- prowadzenie procedury windykacji należności,
- bieżąca kontrola zobowiązań,
- ewidencja księgowa na kontach syntetycznych w sposób umożliwiający sporządzenia zestawienia sald oraz ustalenie obrotów kont syntetycznych,
- ewidencja księgowa na kontach analitycznych w sposób umożliwiający prawidłowe sporządzenie zestawienia sald kont analitycznych,
- uzgadnianie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów z danymi księgowymi,
- sporządzanie sprawozdań finansowych i budżetowych.
- gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych,
Personel działu: | Stanowisko |
---|---|
Iwona Bejda | Główny księgowy |
Jolanta Hoczek | Starszy inspektor ds. księgowości |
Edyta Góra | Inspektor ds. księgowości |
Katarzyna Soszka | Podinspektor ds. księgowości |
Katarzyna Surówka | Referent ds. księgowości |
Bożena Bumbar | Referent ds. rachuby i płac |
Wiesława Czyż | Referent ds. księgowości |
Dział kadr i administracji
Dział kadr i administracji
Symbol sekcji: DKA
Nazwa: Dział Kadr i Administracji
Kierownik: Małgorzata Łukasik
Telefon: 32 215-44-09 w.16
Adres: Czechowice-Dziedzice, ul. Kolejowa 37
Do podstawowego zakresu działania Sekcji Kadr i Administracji należy:
- prowadzenie spraw kadrowych pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Domu Pomocy Społecznej „Złota Jesień”,
- prowadzenie spraw z zakresu zamówień publicznych,
- prowadzenie spraw związanych z ochroną danych osobowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami RODO,
- sprawdzanie danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym,
- obsługa elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP,
- przesyłanie i odbieranie ustrukturyzowanych faktur elektronicznych i innych dokumentów elektronicznych za pomocą Platformy Elektronicznego Fakturowania (PEF),
- obsługa Platformy Usług elektronicznych ZUS PUE dla Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Domu Pomocy Społecznej „Złota Jesień”,
- redagowanie aktów prawnych przy użyciu edytora Aktów Prawnych XML Legislator,
- administrowanie Biuletynem Informacji Publicznej oraz stroną www Ośrodka,
- sprawowanie obsługi sekretarsko-biurowej,
- sporządzanie analiz służących opracowaniu oraz monitorowaniu strategii rozwiązywania problemów społecznych i Oceny Zasobów Pomocy Społecznej,
- doręczanie korespondencji na terenie gminy,
- zaopatrzenie Ośrodka w środki czystości , materiały biurowe, sprzęt biurowy oraz meble biurowe,
- sporządzanie projektów umów, prowadzenie rejestru umów,
- prowadzenie spraw związanych z bieżącym utrzymaniem budynków administrowanych przez Ośrodek,
- gospodarowanie sprzętem komputerowym tj. zakup sprzętu, materiałów eksploatacyjnych, utylizacja zużytego sprzętu,
- prowadzenie spraw związanych z planowaniem i organizacją transportu na potrzeby działów Ośrodka oraz Domu Pomocy Społecznej jak również bieżące utrzymanie naprawy i przeglądy samochodów.
Personel działu: | stanowisko |
---|---|
Małgorzata Łukasik | Kierownik |
Agnieszka Kubica | Inspektor ds. zamówień publicznych |
Jolanta Pollak | Referent ds. administracji |
Sylwia Gross-Ożóg | Referent ds. administracji |
Maria Rymarczyk | Referent ds. administracji |
Lucjan Rezik | Robotnik gospodarczy |
Piotr Gwiżdż | Robotnik gospodarczy |
Halina Pal | Robotnik gospodarczy |
-------------------------------------
Dom Pomocy Społecznej
Dom Pomocy Społecznej „Złota Jesień”
DOM POMOCY SPOŁECZNEJ „ZŁOTA JESIEŃ”
43-502 Czechowice-Dziedzice
ul. Zacisze 28
tel.: 32 215-81-72
mail: dps@ops-czdz.pl